Мікеланджело ніколи не малював форму швейцарських гвардійців

0
27

Кожен турист, який відвідує місто Рим та Ватикан, не може пройти повз та не сфотографуватися біля незворушних молодих чоловіків, які начебто зійшли з фресок Мікеланджело та Леонардо. Це швейцарські гвардійці, які протягом багатьох століть є особистою охороною всіх Пап у Ватикані. Чому так склалось?

6 травня 1527 року майже всі швейцарські гвардійці загинули біля стін Ватикану, захищаючи Святий Престол від нападу військ імператора Священної Римської імперії і короля Іспанії Карла V. Завдяки героїзму швейцарців Папа Климент VII зумів заховатися від ворогів у неприступному замку святого Ангела на березі Тибру. Відтоді понтифіки довіряють своє життя лише найманим солдатам з німецьких кантонів Швейцарії. Гвардійцем може стати лише неодружений громадянин Швейцарії католицького віросповідання віком від 19 до 30 років зростом не менше 174 сантиметрів, кандидат повинен також мати рекомендаційний лист від парафіяльного священника. Вони завжди стоять непорушно на варті біля воріт Ватикану в старовинних жовто-синьо-червоних мундирах. Власне таке яскраве та оригінальне забарвлення і дизайн їхньої форми стали причиною народження легенди про те, що її ще в ХVI столітті намалював сам Мікеланджело.

Серед людей поширюється багато легенд навколо подій, які відбуваються чи колись уже відбулись у Ватикані. Деякі містять в собі істину, а деякі є плодом людської уяви. Однією з гарних історій, які часто люблять розповідати гіди туристам, є те, що форму швейцарської охорони намалював сам Мікеланджело. Форму, згідно з переказами, він намалював такою яскравою з метою поглузувати над своїм покровителем, а саме папою Юлієм II.

Папа Юлій ІІ захоплювався та всіляко підтримував мистецтво, завдяки чому ввійшов в історію епохи Відродження. Папа вважався генієм політики того часу і фінансував наймасштабніші мистецькі проєкти в Римі та Ватикані, які згодом стали найвищими досягненнями мистецтва Відродження. Він відбудував базиліку св. Петра та є замовником фрески на стелі Сікстинської Капелли.

Як уже згадувалось, Мікеланджело був неперевершеним митцем, скульптором, архітектором, і разом з Леонардо є представниками періоду Відродження. Проте він ніколи не займався дизайном одягу. Одяг швейцарців насправді був намальований уже набагато пізніше, аж на початку ХХ століття.

На фресці італійського художника-ренесанса Рафаеля в Апостольському палаці «Вигнання Геліодора з храму» (створений між 1511 та 1512 роками), можна побачити швейцарця, який на одязі має букву G – перша буква, якою починалось ім’я папи Юлія ІІ (Giulio II). Швейцарець на картині вдягнутий у просту уніформу чорного та коричневого кольорів. Тому ця картина є чітким свідченням того, що сучасна уніформа зовсім не була такою в період життя Мікеланджело.

Проте не можна стверджувати, що яскраві кольори форми не мають жодного зв’язку з періодом Відродження. Хоч таку яскраву форму розробив у 1914 р. тодішній командир гвардійців Джульс Репонд (Jules Repond), проте вважається, що ці кольори є кольорами дому родини Медічі, а (як відомо) Лоренцо Медічі був також одним із покровителем Мікеланджело.

Та, як би там не було, саме за оригінальність кольорів і особливий покрій вважається, що швейцарських гвардійців фотографують найбільше за всіх солдат світу!

                                 Переклала з італійської Віра БІЛА.

                                 За мат.alateiaitaliana.