Зустрічаючись із паломниками посередині Великого Тижня, Папа Франциск підкреслив, що зброєю Євангелія є молитва, лагідність, прощення та безкорислива любов до кожного ближнього. «Ось чому збройна агресія наших днів, як і кожна війна, є важкою образою Бога, святотатською зрадою Господа Пасхи», – сказав він.
«Мир залишаю вам, мій мир даю вам; не так, як світ дає, даю вам його», – казав Ісус, прощаючись із учнями перед пасхальними подіями. Ці слова стали спонукою для роздумів, якими Папа Франциск поділився під час загальної аудієнції у Велику Середу, 13 квітня 2022 року. Він зауважив, що перебуваємо посередині Великого Тижня, який обрамлений двома неділями, позначеними святами на честь Ісуса, що є «різними святами».
Цар і очікування народу
Святіший Отець нагадав, до минулої неділі ми споглядали Христа, Який урочисто в’їжджав до Єрусалиму і якого зустрічали як царя, взиваючи: «Благословен цар, що йде в ім’я Господнє! Мир на небі і слава на висотах!». Люди вбачають «прихід нового царя, який принесе мир і славу», тобто, вони очікували «славетного миру, що є плодом царського втручання», пов’язаного з визволенням від римлян. Ще інші «мріяли про відновлення соціального миру», вбачаючи в Ісусі «ідеального царя, який нагодує натовпи хлібами».
«Але Ісус ніколи не говорив про таке. Він має перед собою іншу Пасху, що не є тріумфальною Пасхою», – зауважив Наступник святого Петра, вказуючи на те, що єдиним приготуванням для цього в’їзду були пошуки ослятка. Ісус приносить мир у світ «сумирністю та лагідністю», які символізує те осля, на яке ще ніхто не сідав. Ніхто, бо «Божий спосіб діяння відрізняється від способу світу».
Мир через дорогу лагідності та хреста
«Мир, який Ісус дає нам у Пасці – це не мир, який слідує за стратегіями світу, який вірить, що він здобувається силою, завоюваннями та різними формами диктату. Такий мир, у дійсності, є лише інтервалом між війнами», – сказав Папа, підкреслюючи, що «Господній мир слідує дорогою лагідності та хреста», що означає «брати на себе тягар інших». Ісус «узяв на себе наше зло, наш гріх і нашу смерть», і таким чином «визволив нас». «Його мир не є плодом компромісу, але народжується з дарування себе. Цей лагідний і відважний мир, однак, не є легко прийняти. В дійсності, натовп, який вихваляв Ісуса – це той самий, який через кілька днів кричатиме: “Розіпни його”», – зазначив Святіший Отець.
Мир без свободи – фальшивий
У цьому контексті Папа процитував так звану «Притчу про Великого інквізитора» Достоєвського, в якій розповідається про те, як Ісус повернувся на землю. Спочатку Його зустрічав святковий натовп, який Його розпізнав, але згодом Він був заарештований Інквізитором. Той допитував і суворо критикував Ісуса, остаточним обвинуваченням було те, що Він хоч міг, але ніколи не хотів стати Цезарем, «найбільшим царем цього світу, віддавши перевагу тому, щоби залишити людину вільною, замість того, щоби підкорити її та вирішити проблеми силою». Мовляв, так можна було заснувати вселенське царство та вселенський мир. І коли Інквізитор очікував різкої реакції Ісуса, гіркого слова з Його уст, Він наблизився та поцілував його.
«Мир Ісуса не вивищується над іншими, він ніколи не є збройним миром: ніколи! Зброєю Євангелія є молитва, лагідність, прощення та безкорислива любов до ближнього, любов до кожного ближнього. Саме так приноситься у світ Божий мир. Ось чому збройна агресія наших днів, як і кожна війна, є важкою образою Бога, святотатською зрадою Господа Пасхи, надаванням переваги, замість Його лагідного обличчя, обличчю фальшивого божка цього світу. Війна завжди є людським учинком з метою привести до ідолопоклонства влади», – сказав Святіший Отець.
Пасха – свято миру
«Хай не тривожиться серце ваше, і не страхається!» – сказав Ісус учням перед Своєю останньою Пасхою. За словами Папи, Він говорить їх також сьогодні нам. І в той час, «як світська могутність залишає за собою лише руйнування та смерть, свідками чого ми є в ці дні», Ісусів мир «будує історію, починаючи із серця кожної людини, яка його приймає». Тому Пасха є святом «Бога і людини», під час якого мир, здобутий Христом на хресті, роздається нам. В дійсності, прийшовши до Своїх після воскресіння, Він вітається словами: «Мир вам!».
«Браття, сестри, Пасха означає “перехід”. І, насамперед, цього року вона є благословенною нагодою, щоби перейти від світського бога до християнського Бога, від жадібності, яку носимо в собі, до любові, яка нас визволяє, від очікування миру, принесеного силою, до рішучих зусиль конкретно свідчити Ісусів мир. Браття й сестри, станьмо перед Розп’ятим, джерелом нашого миру, й просімо в Нього миру серця та миру в світі», – підсумував Святіший Отець.