“Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія”: про українські бренди, які працюють з етнотематикою

0
95

Суспільне Культура розповідає про українські етнобренди, які зберігають традиції та переосмислюють спадщину. Чи знаєте, що таке голосник, витинанка та силянка? Сучасні бренди повернулися до народних традицій, але й також використовують посилання на картини Тараса Шевченка, зображення поетів українського Відродження та іще багато чого іншого.

Про відповідальні бренди, які екологічно працюють з українською етнотематикою та роблять традиції цікавими для сучасників ─ читайте у матеріалі.

ETNODIM

Київський бренд традиційного одягу “Етнодім” зробив вишиванку, присвячену українському національному інструменту ─ бандурі. 

Бандуристи самі складали вірші та думи або співали народні пісні. На рукавах сорочки “хрестиком” вишитий текст пісні: “Взяв би я бандуру та й заграв, що знав. Через ту дівчину бандуристом став”. Такою подачею бренд надихнувся з українських рушників, на яких теж вишивали фрази по низу рушника.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

Етнодім

Характерне різьблення по центру бандури або кобзи у вигляді квітки називається голосник, тобто отвір, який видає голос. Він став основним елементом вишиванки. А прямі лінії нагадують струни інструменту.

“Бандура унікальна у своєму походженні. Її аналоги й побратими присутні в інших етносах. Та саме такої конструкції й звучання немає у жодної нації світу. Її історія безліч разів була переписана, а факти спотворені. Радянський союз, а перед тим російська імперія доклала до цього свою руку. Регулярна страта кобзарів, та намагання імперської росії присвоїти іншим етносам походження цього інструменту викликала у мене запитання: “Чому спочатку кобзу, а згодом бандуру намагалися знищити?” Бо у кобзарському мистецтві була неймовірна сила і просвітницький дух, що був невигідний тодішній владі”,  розповіла  співачка та бандуристка Марина Круть, якій належить ідея створення цієї вишиванки.

“Етнодім” створив також вишиванку Korchynskyi Beige, присвячену художнику Василю Корчинському, що ілюстрував “Тіні забутих предків”, цілу низку поезій, народних пісень та створив тисячі витинанок.

Витина́нка ─ це вид народного декоративного мистецтва, зокрема українського. Включає сюжетні та орнаментальні прикраси житла — ажурні, силуетні тощо, які витяті (вирізані) за допомогою ножа або ножиць.

Щоб вшанувати пам’ять Григорія Сковороди та подякувати йому за культурну спадщину і мудрість, до 300-ліття українського філософа “Етнодім” розробив вишиванку Bayka з орнаментами на основі його творчості. Надихалися

однією з улюблених притч Сковороди про пустельника і птаха із трактату Silenus Alcibiadis.

Колекція  дитячих вишиванок присвячена українським казкам: “Сірко”, “Кирило-Кожум’яка”, “Яйце-райце”, “Дівчина-тростинка”.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

Етнодім

Але, мабуть, найвідоміша вишита сорочка бренду ─ “Слово”, присвячена митцям Розстріляного Відродження. Ця вишиванка навіть зберігається в архіві музею Івана Гончара як офіційне підтвердження того, що ця робота має культурну цінність для майбутніх поколінь.

Серед тих, хто носить вишиванки цього бренду, ─ президент України.

За час повномасштабного вторгнення бренд перерахував 1,25 млн гривень до фонду “Повернись живим” та 250 тисяч полку “Азов” завдяки продажу вишиванок і зібрав 500 тисяч донатів у себе на сайті для фонду Сергія Притули. Разом з Сергієм Жаданом за добу зібрали понад 200 тисяч гривень на автівку для військових.

ByMe

Засновники бренду byMe — подружжя Діма та Аліна Сердюки — поставили собі за мету закохувати українців в українське. Вони створили проєкт “Хто ми є” у колаборації з Національним музеєм Тараса Шевченка, який дозволив використовувати картини. Так з’явилися футболки та хустки, на яких нанесені картини видатного українського митця: “Коло Седнева”, “В Решетилівці”, “Селянська родина”.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

byMe

Головна картина в колекції “Хто ми є” ─ це відомий автопортрет Тараса Шевченка,  який він подарував Варварі Рєпніній. Потім вона виїхала в Москву, де й залишилася картина. Це єдине полотно в колекції, на використання якого немає дозволу.

“Ми свідомо не просили дозвіл використовувати портрет у країни, не вартої жодних прохань”, ─ прокоментували в byMe.

У виробництво бренду під Черніговом на початку російського повномасштабного вторгнення влучила ракета. Це не зупинило команду byMe: вони відшили колекцію в іншому місті та зібрали понад 5 мільйонів гривень для українських військових. Закупили плити для бронежилетів, шоломи, турнікети, автомобілі тощо. Також самі відшивали жилети під бронеплити та безплатно віддавали бійцям на передову.

“Українську культуру не вкрасти й не знищити, доки вона для нас знана й цінна”, ─ кажуть засновники бренду та продовжують інтегрувати в сучасні речі у стилі smart casual давній український код.

Блуза, дві половинки якої з написами “минуле” та “майбутнє” сплітає червона стрічка, — символ сьогодення.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

byMe

Корсет, прикрашений зображенням жінки, взятим із фрагменту рушника 1886 року із села Рудка Чернігівського району.

byMe випускали одяг про подорожі Україною, рослини та тварини з Червоної книги України, горду капсулу “Я — Українка”.

Бренд представлений в шоурумі на Хрещатику, робить зйомки нової колекції в селі Ліпляве Черкаської області в хатинці, якій понад 130 років. Бо це місце — про щирість української культури, про тепло бабусиних рук, запах свіжого хліба й близькість із традиціями.

SVARGA

“Сварга” (Svarga) ─  бренд одягу зі Львова, який вишивкою давніх українських орнаментів на тканині зв’язує сучасне життя з нашим минулим. Вишивальниці в точності відтворюють обереги предків на сорочках та сукнях, щоб нагадати українцям про їхнє походження та дати нове життя давнім традиціям.

Окупація, воєнні дії ─ це завжди величезна небезпека для нашої спадщини та пам’яті. У 2022 році “Сварга” зробила проєкт “Вишивана Україна”, щоб популяризувати українську вишивку регіонів, які найбільше постраждали від російського нападу.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

Сварга

Тут створили сучасні блузки з автентичною вишивкою після того, як дослідили старовинні крої та орнаменти восьми регіонів: Криму, Донеччини, Харківщини, Луганщини, Київщини, Яворівщини, Полтавщини, Чернігівщини. Також на знак вдячності за підтримку та допомогу додали до колекції вишивку, притаманну Польщі.

“Сварга” планує продовжувати колекцію вишиванками всіх регіонів України. Наприкінці 2022 року команда презентувала колекцію “Гуцульські кахлі”, у якій використала візерунки з розписів на печах та п’єцах в Карпатах.

Ще один проєкт бренду ─ “Франкова вишиванка”. SVARGA співпрацює з Львівським  літературно-меморіальним музеєм Івана Франка та відтворює вишиванки з його фондів. Наприклад, орнамент з вишиванки невістки Івана Франка Ольги Білевич став основою парних вишиванок “Рідня”.

Іван Франко почав носити вишиванку під піджак та жилет ще до того, як це стало мейнстрімом. Тобто він інтегрував традиційний одяг в повсякденний стиль.

Зберегти традиції, але виглядати сучасно ─ це основна задача для брендів, які працюють з етнотематикою. Незабаром з’явиться репліка вишиванки самого Івана Франка.

CHICHKA

Тетяна та Роксолана Кирилови, співзасновниці крамниці гуцульських виробів “Чічка” (“чічка” з гуцульського діалекту ─ квітка).

Сестри розповідають, що не могли в дитинстві оцінити гуцульські вироби належним чином. У соцмережах бачили, що популярний мінімалізм та закордонні бренди ─ це вважалось крутим:

“Добре пам’ятаємо час, коли сказати, що ти гуцулка, не було сильно гордо. Зараз усе навпаки: люди не бояться бути собою, воліють бути унікальними. Ми теж дуже пишаємося своїм корінням!”

Дівчата хочуть популяризувати гуцульську ідентичність та допомогти людям знайти “свої” речі серед тих, що виготовляють косівські майстри. Усі речі, які представлені в крамниці, крім хустин, ─ це ручна робота за давніми традиціями, які передаються з покоління в покоління.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

Чічка

10% від вартості виробів перераховують на ЗСУ.

“Чічка” пропонує:

Традиційну косівську мальовану кераміку, яку внесли до Репрезентативного списку нематеріальної культурної спадщини людства  ЮНЕСКО. Це ремесло зародилося саме тут завдяки значним покладам глини поблизу Косова.

Бренд замовляє її у майстрів косівського керамічного цеху, які ретельно зберігають давню технологію виготовлення та триколірний орнамент.

Традиційні гуцульські прикраси з бісеру ─ силянки. Бісер нанизують голкою на спеціальну нитку, тобто силяють, звідки й походить назва. Сам бісер гуцули називали раніше пацьорками.

Засновниці крамниці впевнені, що носіння силянок ─ це не тільки файно, а й ще  нагадування нам, хто ми є. Бо традиційні прикраси ─ це не так про саму річ, як про традицію її створення та носіння.

Майстрині відтворюють орнамент зі старих світлин та роблять репліки на давні силянки. Навіть використовують не металеву застібку, а зав’язку, як робили раніше.

"Те, що ви одягаєте сьогодні, – наша з вами історія": про українські бренди, які працюють з етнотематикою

Чічка

Вироби з вовни карпатських овець: капці, капчурі, чуні або більш звичні нам шкарпетки з традиційними гуцульськими візерунками.

Хустинки, вовняні з додаванням шовку, розмальовані орнаментами з косівської кераміки.

“У світі, де речі втратили свою цінність, де їх можна не зберігати, бо усе, що зламалося чи розбилося, можна без проблем замінити. У світі, де стала популярною фраза “не тримайтеся за речі, тримайтеся за емоції”, ми забуваємо, що саме речі бережуть у собі ці емоції та спогади. Часом вони і нагадають нам, хто ми є, або ким були, або як змінилися”, ─ кажуть засновниці крамниці гуцульських виробів “Чічка”.

Серед тих, хто працює з українськми традиціями, також є:

  • CHERNIKOVA ─ бренд дизайнерського одягу з вишивкою: сукні, сорочки, пальта, керсетки. Колекції зі стародавніми орнаментами, мають також хустини.
  • spogad ─ колекція намист і браслетів із переробленого пластику. Це переосмислення традиційних українських прикрас, серед яких зґарда, намисто із муранського скла другої половини ХІХ століття, із вибійчаної тканини й різнокольорових намист із пластмаси 1920-1930-х років ХХ століття. Майстерня розташовується в Дніпрі.
  • Shypelyk ─ український бренд одягу, де можна придбати унікальні для ХХІ сторіччя речі: передники з мереживним подолом, комірці, свитки, куфайки, чепчики, манжети, а також шикарні гердани з написом “Незалежна”. Усі речі ─ ручна робота, такий собі кутюр у зменшених масштабах. Виробництво та офіс розташовані в Луцьку.
  • Gunia Project ─ ексклюзивні речі ручної роботи, створені на основі традиційних народних промислів: кераміка, скло, аксесуари, одяг, ювелірні вироби, свічки. Кожна колекція ─ це унікальне поєднання дизайнерського мислення, глибоких етнографічних досліджень і мистецького підходу до майстерності.
  • ethno.ck ─ українські народні прикраси ручної роботи, зроблені за стародавніми зразками. Нам дуже сподобалися срібні кулони з трипільськими богинями, які символізують зародження нового життя та родючість.

До речі, польські дизайнери також надихаються українським мистецтвом. Так бренд Medecine створив колекцію одягу за міфічними мотивами з картин української народної художниці Марії Примаченко. Частину коштів від продажу Medecine спрямують на підтримку резиденції Марії Примаченко. Через наступ російських окупантів у лютому 2022 року в селищі Іванків на Київщині згорів історико-краєзнавчий музей, де зберігалося близько 25 робіт всесвітньо відомої художниці. Пізніше стало відомо, що місцеві жителі встигли врятувати картини.