«Ось княже місто, Крилоська гора, стою перед іконою святою…»

0
41

Ольга Михайлів головна художниця івано-франківського обласного краєзнавчого музеюпредставила в збірні історії Галича виставку ліногравюр «Світло і тіні».

В експозиції 18 робіт, серед яких чільне місце посідає Крилоська Богородиця. За словами Анни Жолоб,старшої наукової співробітниці музею, саме ця робота цікава тим, що довкола ікони розташовані символи Галича, які підсилюють сакральний характер образу та водночас створюють зв’язок із давніми традиціями.

Так маємо такі зображення: розквітлий хрест, що є символом розквіту християнської віри в часи княжої доби. Він підкреслює релігійне значення Галича як важливого духовного центру. Змій з кам’яного блоку катедрального Успенського собору ХІІ сторіччя уособлює боротьбу добра зі злом і відсилає до архітектурних пам’яток та рельєфів княжого періоду, де подібні мотиви часто використовувалися для нагадування про тріумф християнства. А зображення одного з найвеличніших храмів Галича — Успенського собору, символізує неперервність духовної традиції, яку втілюють ікони.

Є в роботі і зображення Ангелів та птахів сирен, які в українському сакральному мистецтві є символом відродження та духовної чистоти. Підсилює зображення напис: «Ось княже місто, Крилоська гора, стою перед іконою святою. Твій лик небесний, Діво Пресвята, чарує всіх красою неземною». Всі ці елементи гармонійно поєдналися з центральним образом ікони, доповнюючи його багатошаровим змістом і нагадуючи про історичну спадщину княжого Галича.

Також на виставці представлені ікони Матері Божої Неустанної Помочі, Богородиця Замилування «Елеуса», «Остробрамська Богородиця», «Богородиця при Надії». Є образ «Свят Вечір», зображення квітів: триптих «Тюльпани», картини «Магнолія», «Гори», «Екслібрис», «Натюрморт»…

«Я – професійна художниця, — розповідає мисткиня. — Народилася та ходила до школи в Крилосі. З дитинства добре співала і після закінчення школи мала вибір: бути співачкою чи художницею. Як бачите, любов до зображального мистецтва перемогла».

Навчалася дівчина в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника, на кафедрі образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва. Після третього курсу Ольга Михайлів вибрала собі спеціалізацію: графіка. Навчалася у Петра Прокопіва, Вікторії Плотнікової. Вчилася і рівнялася на кращі зразки станкової графіки знаних українських художників Олени Кульчицької, Григорія Якутовича.

 «Сотні митців обирають творче вираження в живописі, графіків менше. Для мене графіка – це про чіткість, про ясність думки задуму і творчого втілення», – продовжує пані Ольга. Для дипломних бакалаврської та магістерської робіт художниця обрала теми: історії древнього княжого міста Галича «Погляд крізь віки» та чудотворна ікона Крилоської Богородиці. Пані Ольга створила на ці теми оригінальні графічні роботи. За словами мисткині, усе, що пов’язане з Крилосом, Галичем, тісно переплетено з релігією.

«З дитинства я ходила до храму, навчалася у недільній школі, з трепетом та вдячністю Господу відвідувала уроки катехизації, коли до нас приїжджали сестри-монахині як відбувалося урочисте перше Святе Причастя», — додає Ольга Михайлів. – І в моїх картинах все пов’язано: Бог-природа-людина».

Усі вищезгадані на виставці роботи — ліногравюри.

«Це опукла гравюра, створена з допомогою вирізування малюнка на лінолеумі, — пояснює художниця. — Малюнок вирізьблюється на твердій основі, потім зафарбовується і друкується на папері».

Ця техніка відома з початку ХХ сторіччя. Для роботи мисткиня купляє лінолеум у спеціальних магазинах для художньої творчості. Для ліногравюри потрібен знежирений матеріал. Далі малює ескіз на папері, перебиває на кальку, а з неї — на лінолеум. Важливо, що ескіз на лінолеумі треба перебивати в дзеркальному відображенні.

Наступний етап роботи: вирізування зображення на лінолеумі з допомогою кутових і поздовжніх стамесок. Ними знімають верхній шар, а ножем видаляють зайві деталі. Зображення знову треба знежирити і спеціальним валиком нанести фарбу. Ліногравюру ставляють у прес та роблять відбитки. Одну ліногравюру Ольга Михайлів може зробити і за день, а іншу — за декілька тижнів. Мисткиня мовить, що все залежить від розміру, складності роботи і натхнення.

Сабіна РУЖИЦЬКА