Давайте жити реально…

0
44

Нещодавно Україну сколихнули тривожні новини про отруєння підлітків у Боярці, Умані та у прикарпатському Калуші. Зробили це юнки через згубний вплив соціальних мереж. Батьки, педагоги, громадські активісти згуртувалися та звернулися з електронною петицією в офіційне інтернет-представництво Президента України з вимогою заборонити застосунок ТікТок як небезпечний для дітей та підлітків. Чи набере петиція необхідні 25 тисяч голосів, наразі невідомо. Та й заборона певних сайтів чи застосунків, навпаки, може посилити цікавість до них, бо, як відомо, заборонений плід… солодкий.

Проблема ще й у тому, що діти цікавляться небезпечними сайтами тому, що не мають чим зайнятися, бо часто, як не парадоксально, відчувають тотальну байдужість з боку батьків, родичів, вчителів. Ось і втікають у віртуальний світ, де все здається яскравим, цікавим, незнаним, манить, кличе: спробуй… зроби…

Як діяти батькам, аби їхні діти не втрапили в електронні тенета? Про це розмовляємо з Ольгою Радченко, психотерапевтинею, кандидаткою філософських наук, доценткою кафедри філософії, соціології та релігієзнавства Прикарпатського Національного університету імені Василя Стефаника.

— Пані Ольго, що ж приваблює сучасних дітей та підлітків у віртуальному світі?

— І не лише їх, а й дорослих (сміється). Люди зараз використовують ґаджети змалку, не можуть уявити своє життя без них, як попередні покоління, наприклад, без книг чи телевізора. А для дітей і молоді віртуальний світ став таким же чи навіть більш своїм, звичним, аніж реальний. Основна діяльність дітей молодшого віку — це гра. Тому електронні ігри стають важливою частиною життя дитини, нянькою, яка забавляє, звільняючи батьків. Так «живі» контакти замінюються віртуальними. А ще віртуальний світ розкриває нові можливості — пізнавати, спілкуватися, грати, вигравати, розвиватися. І водночас містить небезпеки втрати контакту з реальністю, залежності від чужих маніпуляцій, погіршення фізичного здоров’я (зір, постава) і стану психіки (безсоння, емоційна нестабільність, порівняння себе з «ідеальними моделями», з формуванням комплексу меншовартості, залежність як втрата відповідальності за своє життя, відмова від мрій, сенсів, бажання жити тощо.

— А що ж робити батькам, які побачили, що їхні діти занадто багато часу проводять перед ґаджетами?

— Найкращий шлях для батьків — створити простір, де є любов і цікавість, радість, співтворення. Любити себе і дітей словами й через конкретні справи. Робити все відповідально, творчо, з Богом, аби в реальному житті дітям було цікавіше, ніж у віртуальному. Так, це непросто, вимагає часу і зусиль, але лише так наші діти будуть щасливими, впевненими у собі, морально і духовно здоровими.

Надмірне «сидіння» у соцмережах є проявом поведінкових розладів, які призводять до залежності. Залежність — це намагання компенсувати якусь важливу природну потребу неприродним небезпечним чином. Залежність від ігор може викликати почуття безвихідності, страху, тривожності, провини, сорому, схильності до депресії, бажання втекти від реальності. Особливо загрозливим є вплив на несформовану психіку дітей та підлітків шкідливих груп, в яких заохочують, скажімо, відмовлятися від їжі, закликають показати карколомні фізичні вправи чи трюки непідготовлених користувачів мережі чи суїцидальну поведінку, формують хімічні чи психічні залежності.

Якою повинна бути реакція батьків, коли вони побачили чи дізналися, що дитина читає небезпечні повідомлення або сторінки? Що вони повинні робити, аби не сполохати чи не заохотити забороною дитину?

— Слід розібратися у ситуації. Любити дитину, але знешкодити те, що є чи може бути небезпечним для неї. Допоможе батькам і функція батьківського контролю для блокування небезпечних сторінок, обмеження часу проведення дитини в соцмережі. Чим молодша дитина, тим вища відповідальність батьків. Чим старша — тим більша відповідальність самої дитини, особливо з 14, 16-ти років, якщо залежність ще у межах норми. Якщо залежність гострої форми, то варто звернутися за допомогою до відповідних спеціалістів.

— Чи повинні рідні розповідати дітям про небезпеку інформаційного простору? Чи може це робота вчителів та представників ювенальної поліції?

— При доброму рівні довіри у сім’ї можна говорити про все, якщо батьки і діти готові й хочуть цього — об’єктивно, з повагою до гідності людини, відповідно до віку та особливостей дитини. Співпраця зі школою, правоохоронним органами на вказаних засадах може бути плідною. Здоров’я, життя дітей — це майбутнє нації, воно має бути пріоритетом у сучасній Україні. Наразі поняття безпеки інформаційного простору є дуже важливим. Інформаційні атаки впливають навіть на високо розвинуті країни світу. Тому основи інфогігієни потрібні і дорослим, і дітям.

Звертаю увагу й на те, що батьки повинні підготувати дитину до реалій життя, зокрема й віртуального, до адекватної реакції на небезпеки і вибір ефективної моделі поведінки та мислення. Якщо дорослі обізнані у цих питаннях, вони можуть сприяти дітям у вирішенні. Якщо ні — варто звернутися по кваліфіковану психологічну допомогу. Добре працює рівень «рівний – рівному», коли про залежності розповідають дітям їхні ровесники чи трохи старші, які побували «на дні» і вийшли звідти, які знають не тільки рекламні приваби, а й негативні наслідки залежності.

— Чи варто батькам пропонувати дітям і підліткам безпечні та корисні сторінки в інтернеті, і як це правильно зробити?

— Батьки молодших школярів можуть скеровувати дітей на сторінки для навчання й розвитку, щоб закласти основу здорової моделі поведінки в мережі на благо дитині. Сформувати довіру, бути зразком для наслідування і в мережі. Для підлітків — як порадники, опора у складних ситуаціях. Інакше — ніяк, бо віртуальний світ — це частина сучасної реальності. Технічні засоби — це лише інструменти. А головними все ж є життя людини, її духовний, психічний та фізичний розвиток.

Розмовляла Сабіна РУЖИЦЬКА.

Поради для батьків від Ольги Радченко:

1. Цікавтеся щодня, що дитині сподобалося при використанні телефону, уважно слухайте, без осуду і повчань.

2. Спробуйте спільно пограти з сином чи донькою, подивіться те, що й вони (відео, фільми) або хоча б попросіть дозволу поспостерігати. Зверніть увагу на реальні досягнення дитини, на те, що вас зацікавило.

3. Будьте прикладом для дітей і самі не проводьте багато часу в ґаджетах, на роботі. Чим менша дитина, тим більше вона копіює дорослих. Тому врегулюйте свій час проведення у ґаджетах, і якщо у вас є залежність, то насамперед визнайте її і попрацюйте над поверненням у здорове життя. Один зі шляхів — віра у Бога як вищу силу, яка надає сенс і допомагає здолати життєві труднощі. Комусь допоможе творчість, те, що приносить щире захоплення, радість.

4. Спокійно і доброзичливо обміркуйте разом з дитиною здорову альтернативу – те, що захоплює у ґаджетах дорослих і дітей; що привабливе — події, заняття –  може бути в реальному житті, що дає радість, надихає, додає сили, енергії; пошукати хобі — спортивний, технічний, творчий гурток, клуб за інтересами. Організуйте походи на природу, цікаві мандрівки, спільні проєкти, діяльність.

5. Укладіть договір з дитиною про обмеженням часу проведення у ґаджетах, поступово зменшуючи його відповідно до вікових норм. Перш, ніж пограти, запропонуйте виконати певні (бажано – цікаві) завдання. Перед тим, як грати в улюблену гру, пограйте гру на розвиток уваги, пам’яті, логіки. Мотивуйте своє прохання тим, що турбуєтеся, бо любите дитину, що вірите в її здібності, таланти. Чим старша дитина, тим більша її відповідальність за власний час, здоров’я, життя, за постановку власної мети та її досягнення.

6. Встановіть обмеження для всіх: заборона використання ґаджетів на кухні, за одну годину до сну і дотримуйтеся їх. Морально підтримуйте й заохочуйте дитину, хваліть її за досягнення. Чим менша дитина, тим важче силою волі відмовитися від спокуси пограти.