У 47-му випуску відеопроєкту «Блаженніший Святослав: #доступно про важливе» Глави УГКЦ продовжив роздуми про сутністю Таїнств Христової Церкви. І, зокрема, пояснив значення першого з них – Таїнства Хрещення. Пропонуємо текстову версію і відеозапис цієї катехизи.
Слава Ісусу Христу, дорогі брати і сестри!
Продовжуємо нашу містагогійну дорогу – дорогу впровадження і заглиблення у Таїнства Христової Церкви через усвідомлення і слухання змісту їх духовного значення в нашому житті.
Таїнства – дорога до повноти богоспілкування
Сьогодні запрошую ще раз заглибитися у ті Таїнства Христової Церкви, які ми називаємо Таїнствами християнського втаємничення.
Минулого разу ми говорили, що коли кажемо «містеріон», або «таїнство», не йдеться про якийсь секрет чи щось таємне. Навпаки, йдеться про можливість стати причасником Божого вічного життя вже сьогодні в тілі Христової Церкви. І ось Таїнства втаємничення – це не тавтологія, не повторення одного і того ж слова та поняття. Це важливий елемент початку християнського життя.
Таїнства християнського втаємничення – це дорога впровадження в повноту богоспілкування, у повноту життя людини в Богові, а Бога – в людині. Це та повнота, якою є Тіло Христове – Його Церква.
Таїнство Хрещення – нове народження з води і Духа
Першим Таїнством християнського втаємничення є Святе Таїнство Хрещення. Ми з вами про нього вже багато знаємо. Пригадуєте, коли ми роздумували над членами «Символу віри», то говорили, що існує окремий, дуже важливий член «Символу віри» апостольського передання, який каже: «Ісповідую одне Хрещення на відпущення гріхів»? Ми вже тоді стверджували, що діло спасіння, про яке говорив Отець через Сина і діяння Святого Духа, має на меті передати себе людині. Бог чинить діло спасіння людини.
Таїнство Хрещення, як ми згадували, – це таїнство нового народження, народження з води і Духа. Ми тоді чули слова Ісуса Христа, який говорив до Никодима: «Хто не народиться з води і Духа, не може ввійти в Царство Небесне».
Таїнство Хрещення – це початок християнського життя. Це водночас підсумок попереднього шляху, коли людина, чуючи проповідь Святого Євангелія, увірувала у Боже Слово. А віра, справжня віра, завжди веде до Хрещення.
Хрещення – прийняття Божественного усиновлення
Святе Хрещення – це момент, коли людина, народжуючись з води і Духа, приймає Божественне усиновлення. Ми стаємо синами і доньками Божими. Отримуємо як дар те синівство, яке одвічно в собі має, відповідно до Божественної природи, Божий Син. У Таїнстві Святого Хрещення ми починаємо жити вічним життям уже тут, на землі.
Ми згадували тоді, коли роздумували над «Символом віри», що існує тільки одне Хрещення. Адже можна тільки один раз народитися, життя є тільки одне. Апостол Павло навчає: «Є один Бог, одна віра, одне Хрещення».
Це Хрещення дає можливість людині мати прощення від гріхів – «Ісповідую одне Хрещення на відпущення гріхів». Святе Хрещення дає можливість людині почати жити християнським життям.
Хто може охрестити?
Хочу пригадати, що Таїнство Хрещення здійснює священнослужитель, який народжує у вірі нових членів Христової Церкви. Тому ми називаємо наших священників отцями. Вони є іконою того Небесного Отця, який народжує своїх дітей у лоні Христової Церкви.
Однак за особливої потреби, в небезпеці смерті, Таїнство Хрещення можуть уділяти і миряни. Для цього треба взяти чисту джерельну, бажано освячену, воду, занурити в неї охрещуваного або полити йому голову і промовити слова: «Хрещається слуга Божий (називаємо на ім’я) в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа». Так ми здійснюємо те саме, що Христос доручив здійснювати апостолам, – хрестити в ім’я Отця, і Сина, і Святого Духа.
Про хресних батьків і їхню місію християнського виховання
Ми сьогодні уділяємо Таїнство Хрещення переважно маленьким дітям. Здебільшого ми всі були охрещені в дитячому віці і тому не пам’ятаємо цієї події у своєму житті. Але для того щоб можна було когось охрестити, цей новий член Церкви потребує мати хресного батька і хресну матір. Тобто Церква хрестить дітей у вірі хресних батьків.
Святий Августин пояснює так. Ця маленька дитина згрішила в Адамі – в іншій особі, але так само ця дитина вимовляє слова віри Христової, у яку увірувала через віру своїх хресних батьків, – увірувала через іншого. Тому хресні батьки мають таку велику місію перед своїм хрещеником. Вони повинні забезпечити всі необхідні умови його християнського виховання.
Хресні батьки від імені свого похресника чи похресниці під час обряду Хрещення вимовляють «Символ віри», відрікаються від сатани, відкидаючи від себе всі діла його, і обіцяють служити Христові та з’єднуються з Ним. Місія християнського виховання якраз і полягає в тому, щоб ті обіцянки, які хресні батьки вимовили від імені свого похресника чи похресниці в момент уділення Таїнства Хрещення, потім стали його чи її особистою життєвою позицією, особистими словами, змістом і сенсом особистого вибору і християнського життя.
Хрещення як запорука Божої любові та прощення
Таїнство Хрещення – перший і найважливіший крок, через який людина стає членом Христової Церкви. Якщо хтось сьогодні запитує, що означає бути християнином, то передусім це бути охрещеним. Охрещений отримує на своїй душі вічний незатертий знак християнина, отримує благодать, яку не може втратити навіть через свої гріхи. Бо там, у глибині душі, є те Божественне усиновлення, яке Отець через Сина у Дусі Святому посилає цій людині і у якому вона завжди перебуватиме. Це як запорука, як покликання, як обіцянка того, що Божа сила, Боже прощення, Божа благодать і любов сильніша за будь-яку людську неміч, гріховність чи невірність.
Жити Таїнством Хрещення – це зміст християнського життя. Це означає бути живим діяльним членом Христової Церкви. Неможливо бути християнином і не бути членом спільноти. Християнин, який охрестився, назавжди вживлений у Тіло Христове, яким є спільнота Христових учнів. Коли молиться християнин, у ньому і з ним молиться сам Господь Бог наш Ісус Христос, який посилає в його серце Пресвятого Духа.
Наступного разу ми продовжимо нашу містагогійну дорогу Таїнствами християнського втаємничення. Запрошую до продовження цієї мандрівки!
Слава Ісусу Христу!
† Святослав