З ким же одружився Каїн, якщо тільки в Адама та Єви були сини й доньки?

0
1409

Ще з дитинства ми пам’ятаємо одну з історій Старого Завіту, в якій заздрісний Каїн вбиває свого брата Авеля. А далі у Святому Письмі сказано: «І відійшов Каїн від лиця Господа й оселився в краю Нод, на схід від Едему. Каїн спізнав свою жінку, і вона зачала і вродила Еноха» (Бут. 4, 16-17).

Будучи вже дорослими, аналізуючи в деталях Святе Письмо, постає питання: з ким же тоді одружився Каїн? Адже тільки Адам і Єва, окрім третього сина Сета, породили ще багатьох інших дітей. Невже із сестрою…?

Професор Філіп Акуіно (Felipe Aquino) відповідає на це питання, пояснюючи, як ми маємо розуміти натуру та суть книги Буття. З цією метою він цитує папу Бенедикта XVI, який у своїй духовній науці на цю тему 6 лютого 2013 року зазначав:

«Як ми маємо зрозуміти розповіді книги Буття? Біблія не є посібником з природничих наук. Ця Книга книг радше має за мету зрозуміти глибокий зміст і правду про речі та явища нашого Всесвіту. Найбільшою правдою, про яку нам говорить книга Буття, є те, що світ не є поєднанням сил, що суперечать одна одній. Світ має своє походження зі Слова, у вічному Божому задумі, який продовжує давати життя всьому Всесвіту.

Професор Аквіно пояснює, що розповідь про братовбивство, яке чинить Каїн, вбиваючи Авеля, передбачає відносно розвинений історичний контекст людства: на той час люди вже приручили тварин настільки, що Авель обробляв землю, Каїн був вівчарем (Бут. 4, 2). Це опис, що відповідає періоду неоліту людства, тобто після народження людського виду, представленого парою, утвореною Адамом та Євою. На додаток до цього Каїн приходить, щоб заснувати місто, і виявляє страх перед зустріччю з іншими чоловіками, боячись, що вони можуть його вбити (Бут. 4, 14-17). Отже, існує людська популяція, яка, очевидно, виходить за межі Адама, Єви, Каїна та Авеля.

Але повернімось до нашого запитання: врешті-решт з ким же одружився Каїн?

Щоб все-таки дати відповідь на це запитання, повернемось у вищезгаданий історичний контекст. Бразильський богослов монсеньйор Естевао Бетенкур, (Estêvão Bettencourt), пояснював, що “Каїн” і “Авель” у біблійному оповіданні не були буквально прямими синами Адама та Єви. Завжди необхідно брати до уваги алегоричний характер розповіді книги Буття. Власне тому немає сенсу шукати та уточнювати походження жінки Каїна, з якою він мав своїх дітей. “Каїн” представляє тих дітей людства, які в результаті гріха впали до драматичного рівня вбивства власних братів.

Важливо також зазначити, що в тій же книзі Буття (5, 3-4) сказано, що Адам і Єва мали інших дітей. Наприклад, Сет є одним із них. Це ще один спосіб сказати, що з перших людських істот наш вид розмножувався та зростав у кількості й різноманітності.

Підбиваючи підсумки, книгу Буття слід розуміти не лише як книгу історії, яка фіксує буквальні епізоди, а як Слово, натхнене Богом, яке містить основні релігійні істини, такі як: існування Бога, результат Його духовного та матеріального творіння, вільна воля, дана людям, гріх, який є результатом вибору людини, що суперечить Богові, або людська потреба у відкупленні через цей гріх.

Ми, християни, віримо в те, що Святе Письмо написане з Божественного натхнення, але, звичайно, тексти записані реальними людьми. У цьому сенсі важливо пам’ятати, що автори книги Буття написали її значно пізніше після народження перших людей. Їх історія про перше вбивство відбувається в епоху, коли жорстокість серед людей була вже широко поширеною, з метою показати, що гріх поширився на Землі після Адама. Вчені також припускають, що священний автор повідомив про братовбивство, вчинене за часів Мойсея, ще в 13 столітті до нашої ери, щоб показати, що коли людина віддаляється від Бога, вона стає загрозою для свого брата, тобто для свого ближнього. Адже ми всі є братами і сестрами в Христі.

Переклала Віра БІЛА

За матеріалами alateia.italia