Затори, ДТП та надзвичайні ситуації: франківці об’єдналися в «ЧАТ-112», аби допомагати водіям і не тільки

0
88

Коли на початку лютого цього року Прикарпаття накрила снігова стихія, дороги до багатьох сіл поперемітало, десь була ожеледиця, і все це значно ускладнювало життя водіям.  Google-карти інформацію про стан доріг не давали – тож виручав водійський  «ЧАТ-112». Туди можна було написати і швидко отримати інформацію від інших, які на власні очі бачили ситуацію та знали про шанси на проїзд.

Це лише один епізод із функціонування телеграм-каналу «Чат-112». Він сприяє і в інших ситуаціях, пише НЗ з посиланням на “Галка”.

За останні роки в Івано-Франківську значно зросла кількість автівок (офіційно їх понад 72 тисячі), тож чи не щодня місто опиняється у заторах. Найчастіше їх можна спостерігати зранку, коли люди з віддалених вулиць добираються на роботу до центру і так само ввечері – після завершення робочого дня. 

Найбільш проблемним залишається сполучення по вулиці Галицька з мікрорайоном Пасічна, адже їх з містом з’єднує єдиний міст. Він уже не має достатньої пропускної здатності, бо був побудований ще у 1960-х роках. На мосту лише дві смуги у кожному напрямку. До того ж там часто трапляються ДТП, які ускладнюють рух.

За даними патрульної поліції Івано-Франківської області, у 2020 «карантинний рік» у місті сталося 1 368 дорожньо-транспортних пригод, а в 2019 році – 1269 ДТП. Зокрема на вулиці Галицькій за минулий рік сталося близько 20 аварій з потерпілими. В рази більше пригод були оформленні по європротоколу.  

Для жителів Пасічної фраза «знову запізнююся, бо ДТП на мості та затори» – звична історія. Цією ж дорогою до Франківська їдуть мешканці Калуша, Долини, Болехова та багатьох інших міст і сіл області та з напрямку Львова. І хоча новий міст будується ще з 2017 року, коли він буде завершений – невідомо.

Саме тому водіям стало важливо мати джерело оперативної інформації про ситуацію на дорогах, аби попереджати інших чи самим дізнаватися про аварії, затори чи інші надзвичайні ситуації на вулицях міста. Для цього група франківців об’єдналися у громадську ініціативу «Франківськ 112» та створили телеграм-канал «ЧАТ-112».

Вище згадано зиму – але чат також виручав водіїв під час червневої повені 2020 року, коли після сильних опадів попідтоплювало вулиці Івано-Франківська. 

Тоді на об’їздній дорозі вода сягала капоту машини й вище, а по області ситуація була набагато гірша – деякі дороги просто позмивало. Тож водії допомагали один одному через «ЧАТ-112» – радили куди краще об’їхати, аби не втопити авто.

Як з’явився «водійський чат»

Один з адміністраторів громадської ініціативи “Франківськ 112” Юрій Клочко розповів: ідея була в створенні чату, де б мешканці міста та області могли отримати допомогу від інших учасників «ЧАТ-112». 

«Допомога полягає в консультаціях, отриманні інформації. Звичайно існують різні державні установи, та їхньої оперативності інколи недостатньо. Команда наших адміністраторів формувалася з однодумців, які бажали покращити наше місто», – каже Клочко. 

Чат набирав своїх обертів поступово. Адміністратори додавали спочатку своїх знайомих, вони у свою чергу своїх друзів, таким ланцюжком “ЧАТ-112” вийшов на рівень 1000 користувачів за декілька місяців та постійно продовжує зростати. Зараз там понад 14 тисяч 300 підписників.

У серпні 2018 року активісти провели офіційну презентацію ініціативи для журналістів та правоохоронних органів. Згодом до роботи чату долучилися працівники поліції. На цей момент громадська ініціатива в месенджері Telegram представлена чатом для повідомлень (ЧАТ 112) та каналом (Frankivsk 112), де публікують лише важливі події. Знайти їх можна й у соціальних мережах Facebook та Instagram.

«До нас також долучився популярний навігаційний сервіс Waze, який надає інформацію в чат про відмічені дорожні пригоди користувачами додатку», – ділиться Клочко. 

Він розповідає, що кількість учасників значно збільшилася під час повені 2020 року, яку ми вже згадували раніше, коли люди не мали змоги отримувати оперативну інформацію, а ситуація змінювалась надзвичайно динамічно. 

«Підписники ділились між собою повідомленнями, що давало змогу зробити своє пересування на авто безпечним. Ми помітили, що значний приріст користувачів відбувається після різних негод чи надзвичайних ситуацій».

У команді «ЧАТ-112» є IT-спеціаліст та громадський активіст Богдан Пашковський, який власноруч створив так звані “боти” для зручнішого модерування та спілкування з підписниками. 

«Звичайно, витрачаємо й багато особистого часу для перегляду повідомлень, відповідей, та допомозі користувачам», – додає Клочко. 

Ось які боти функціонують в чаті, допомагаючи водіям краще комунікувати між собою, а також з працівниками поліції:

– IfPolice Bot – дозволяє користувачам Telegram повідомляти поліцію про аварії та інші надзвичайні події, такі як паркування з порушенням, жебраки на дорогах, котрі створюють аварійні ситуації тощо. 

– Bot 112 – дозволяє користувачам комунікувати з адміністрацію чату та виконує певні технічні роботи (додає водяний знак до фото, видаляє спам і сервісні повідомлення із чату, тощо).

– Bot 130 – це найперший бот у «ЧАТ-112», для анонімного повідомлення поліції про водіїв у стані алкогольного сп’яніння. З його допомогою в місті спіймали не один десяток нетверезих керманичів. 

Унікальністю ініціативи є реальна співпраця його засновників з поліцією, адже за допомогою спеціально розроблених ботів учасники «ЧАТ-112» можуть вільно комунікувати з правоохоронцями. Таких практик немає в жодному іншому місті України. 

Поліція завжди онлайн

Інспекторка сектору комунікації ГУ Національної поліції в Івано-Франківській області Лідія Бойко наголошує, що для них лінія «102» залишається в пріорітеті, проте співпраця з «ЧАТ-112» допомогла зробити поліцію ближчою до людей. 

«Ми розуміємо, що є такі люди, які напевно соромляться подзвонити на «102», а тут вони можуть повідомити через бот, який створили хлопці з «ЧАТ-112». Особливо молоді люди, які зараз більше часу проводять у мережі, для них це зручно», – каже Бойко.

До того ж така співпраця показує, що “ЧАТ-112” – джерело інформації, якій можна довіряти. Згоду на долучення поліціянтів до роботи дав начальник ГУНП в Івано-Франківській обалсті Володимир Голубош, а після – затвердили це в головному управлінні у Києві. Залучена до роботи й патрульна поліція, яка більшою мірою виїжджає на ДТП саме в Івано-Франківську.

Реагує на повідомлення і моніторить “Чат 112” старший зміни служби «102» (управління організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування). Всі звернення, як і дзвінки на «102», фіксуються в інформаційному порталі Національної поліції України. Щоправда як анонімні, адже люди підписуються в телеграмі по-різному.  

«Спочатку було тяжко, працівники десь зо два місяці привикали та навчалися, бо комусь з них понад 40 років і вони з цим не стикалися. Часом траплялися якісь помилки, був розроблений спеціальний код, за допомогою якого відповідають диспетчери лінії «102», вони деколи забували його ставити. В таких випадках людина не отримує відповіді на своє повідомлення», – каже Бойко. 

Наразі бот «IfPolice Bot» почав жити ще й своїм життям. Скориставшись ним один раз через “ЧАТ-112”, люди починають писати вже в «особисті» повідомлення до бота. В день поліціянти можуть отримувати від 10 до 20 повідомлень, але не всі з них опрацьовують. 

«Часто буває пишуть нам те, на що ми не можемо реагувати. Просять скасувати карантин на Прикарпатті, чи вирішити якесь питання з міським головою… Але ми всеодно відповідаємо їм «Дякуємо за повідомлення». Проте буває інша проблема, коли людина обмежила відправку собі повідомлень у «Телеграм» і тоді диспечер не може уточнити місце ДТП чи іншої надзвичайної ситуації».

Зараз для поліції онлайн робота в «ЧАТ-112» стала вже звичною. Вона допомагає їм отримувати повідомлення від тих, хто за певних обставин не може чи боїться зателефонувати на лінію «102».

Слідкувати за порядком у чаті не так вже й просто 

На початках своєї роботи адміністратори «ЧАТ-112» стикалися з багатьма проблемами, проте основні з них залишаються й зараз – фільтрування повідомлень з тематикою, яка не відповідає сформованому контексту, видалення різного спаму. З часом сформували правила спільноти, які постійно удосконалюються відповідно до побажань користувачів. 

«Потрібно добре подумати, яку мету переслідують, ті хто хочуть створити чат, і чітко виписати правила чату і правила адміністраторів – що залишати, що видаляти, тощо», – додає Пашковський. 

Клочко наголошує, що для створення подібних чатів звичайно потрібні однодумці, які не жаліють особистого часу, сил, щоб покращувати життя власного міста.

«”ЧАТ-112″ не створювався для накрутки будь-якими методами кількості підписників, перш за все він для людей, яким потрібна допомога. У нас не має жодної комерційної реклами. Але протягом всього часу ми стикаємось з людьми, які копіюють інформацію не вказуючи нас, як джерело».

Корисний і для журналістів

Працівників ЗМІ Прикарпаття «ЧАТ-112» часто «забезпечує» оперативною інформацією та фото з місця події. Журналістка франківського видання «Бліц-інфо» Іванна Габльовська зазначає, що даний телеграм-канал допомагає їм швидко інформувати читачів про різні надзвичайні події, які відбуваються у місті та області. 

«Адже журналіст не може знати про все, що і де відбулося. А коли є повідомлення чи фото від свідків події, ми вже можемо звернутися за коментарем до поліції, ДСНС чи інших відповідальних структур за детальнішою інформацією і проінформувати про неї читачів. Цей чат допомагає оперативніше подавати інформацію для читачів», – розповідає Габльовська. 

За час свого існування «ЧАТ-112» зібрав вже понад 14 300 підписників і це точно не фінальна цифра!

Посилання:

ЧАТ-112  – t.me/chatif112

Канал Frankivsk112 – t.me/IF112

Instagram – https://instagram.com/frankivsk_112?igshid=1v2n89sxfr772

Facebook – https://m.facebook.com/profile.php?id=101741074937510